Post een nieuw bericht

Reageer op dit bericht

D7 Prikbord Inhoud » » D7 Algemeen Prikbord » »Dromen onthouden

[Registreren]  [Bewerk profiel]  [Wijzig je Voorkeuren
[Zoeken] [Privé Berichten]  [Lijst van Gebruikers]  [FAQ]  [Inloggen]

Auteur Dromen onthouden
Steef

Uit: Rotterdam
Geplaatst: 2004-08-29 01:09   
Beste spirituals (met name sander, daar hij site over ludice dromen heeft),

Ik heb zelf tegenwoordig vaak (omdat ik waarschijnlijk nooit meer m'n dromen opschrijf) dat ik nooit meer weet wat ik heb gedroomd. ECHTER!!! van de dromen die ik me herinner, zijn het vaak de lucide dromen die ik herinner. zeg maar, ik herinner 1x in de 2 weken een droom, en dan is het 6 van de 7 keer een lucide droom geweest.

Ook heb ik gewoon dat ik niet echt een techniek toepas. Ik hoef echt niets te doen, maar opeens VOEL ik dat ik lucide ben. Het klinkt heel raar.

Ook heb ik dat ik steeds meer dingen kan voelen in een droom. Bijv. als ik vlieg dat ik echt de wind door m'n haren voel. als ik land, de grond onder m'n voeten voel. als ik het water in spring dat ik het water voel. etc. etc.

Is dit eigenlijk nog wel normaal voor een (lucide) droom???

Bekijk profiel van Steef           Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Sander
Spiritual

Uit: Bern

Geplaatst: 2004-08-29 11:06   
Hoi Steef,

Het herkennen van dromen is ontzettend moeilijk omdat ze er zo echt uit zien. En mocht er iets vreemds gebeuren, dan wordt dat vaak zo in een droom gestuurd dat het toch mogelijk is.
Zelf herinner ik mijn dromen ook niet meer zo goed. Er zijn mogelijkheden om dit te verbeteren, maar daar gaat ook zijn tijd in zitten, die ik nu niet zo veel heb. Ook het lucide dromen is bij mij flink gedaald, maar ik krijg ze nog wel spontaan. Het leuke is dat ik vannacht nog een lucide droom had. Ik moest in de droom wachten op een voertuig dat ons ergens naar toe zou vliegen. Toen dat te lang duurde besloot ik zelf te gaan vliegen, dat was weer erg leuk.
Zodra je denkt dat je droomt, dan is dat vaak ook een droom. Heel soms moet je nog een realiteitstest doen, maar vaak is het geheel duidelijk. Ik heb ook vaak ervaren dat alles er nog echter uit ziet. Je lijkt de omgeving te voelen en kleuren zijn erg helder. Het is vaak dus nog mooier dan de werkelijkheid.
Een droom probeert dus de werkelijkheid te evenaren, en vaak lukt dit ontzettend goed. Dus water voelt echt aan als water, en lucht is ook echt lucht.

Droomzzzzzz,
Sander

Bekijk profiel van Sander            Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Bernadette
Spiritual

Geplaatst: 2004-08-29 12:37   
Quote:

Op 2004-08-29 01:09, schreef Steef:
Beste spirituals (met name sander, daar hij site over ludice dromen heeft),

Ik heb zelf tegenwoordig vaak (omdat ik waarschijnlijk nooit meer m'n dromen opschrijf) dat ik nooit meer weet wat ik heb gedroomd. ECHTER!!! van de dromen die ik me herinner, zijn het vaak de lucide dromen die ik herinner. zeg maar, ik herinner 1x in de 2 weken een droom, en dan is het 6 van de 7 keer een lucide droom geweest.

Ook heb ik gewoon dat ik niet echt een techniek toepas. Ik hoef echt niets te doen, maar opeens VOEL ik dat ik lucide ben. Het klinkt heel raar.

Hoi Steef,

dat is niet raar hoor, ik heb al van jongsaf aan dat ik in een gewone droom ineens merk dat ik aan het dromen ben, en dus lucide word.
Ik pas dus ook niet echt technieken toe, ik merk het vanzelf, ik spring bijvoorbeeld ergens vanaf en blijf dan in de lucht hangen of ik bemerk dat ik vlieg, of er is een klok die een niet kloppende tijd aan geeft (gewone klok geeft even later een vroegere tijd aan of digitale klok een niet bestaande tijd) en dan denk ik : ha ik droom! Ik heb wel eens een poos realiteitschecks gedaan en toen ging ik wel veel vaker lucide dromen. En een heel enkele keer ben ik al meteen lucide vanaf het begin van een droom, maar niet vaak. Momenteel heb ik alweer een hele poos niet lucide gedroomd.
Ik onthoud wel m'n dromen heel gemakkelijk, ook de gewone, maar een lucide droom beleef je veel intensiever, bovendien gebruik je je eerste droomtijd om je dagelijkse beslommeringen te verwerken (daar merk je meestal niets van). Lucide dromen treden meestal vlak voor het ontwaken op, en je beleeft ze min of meer bewust, 2 redenen waardoor je ze gemakkelijker onthoudt dan gewone dromen.

Ook heb ik dat ik steeds meer dingen kan voelen in een droom. Bijv. als ik vlieg dat ik echt de wind door m'n haren voel. als ik land, de grond onder m'n voeten voel. als ik het water in spring dat ik het water voel. etc. etc.

Is dit eigenlijk nog wel normaal voor een (lucide) droom???

Ik denk dat dit juist het kenmerk is van een lucide droom. Alles voelt nog echter dan in het gewone leven,tegelijkertijd is er van alles dat je in het echt helemaal niet kunt doen maar in zo'n droom wel. Ik vind bij vliegen ook het "buikgevoel" heel prettig, het zijn heel sensationele, intense gevoelens. Ook de kleuren zijn veel intenser dan in een gewone droom.

Bekijk profiel van Bernadette      Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Steef

Uit: Rotterdam
Geplaatst: 2005-09-18 04:05   
Beste Spirituals,

Mijn excuses voor mijn late antwoord. Ik leef namelijk in een best druk leven (eigen bedrijf met vriend van mij, webhosting). en dan wil het wel eens gebeuren dat ik sommige dingen vergeet...

Ik denk dat ik weet weat jullie bedoelen.

Ik heb dus ook net een droom geplaatst. Het mooie was, ik bedacht toen bij mezelf echt hoe je een lucide droom kon vergelijken met de film "the matrix" Heb het er niet over gehad in die droom die ik geplaatst heb omdat het anders wel erg langdradig zou worden, maar inderdaad, het voelen van alles is ergens denk ik ook logisch. (omdat je lichaam toch een soort alternatieve werkelijkheid maakt).

Sander: Ik zit er ook over te denken mijn zakhorloge weg te brengen en jou techniek weer te gebruiken. (het regelmatig 2x kijken op horloge voor checken of tijd niet raar doet)

Het heeft wel vaker gewerkt, alleen een horloge met lege batterijen vind ik irritant om bij te hebben.

Bekijk profiel van Steef           Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote

Slotje op Onderwerp Verplaats Onderwerp Verwijder Onderwerp