Post een nieuw bericht

Reageer op dit bericht

D7 Prikbord Inhoud » » D7 Algemeen Prikbord » »lucide dromen

[Registreren]  [Bewerk profiel]  [Wijzig je Voorkeuren
[Zoeken] [Privé Berichten]  [Lijst van Gebruikers]  [FAQ]  [Inloggen]

Auteur lucide dromen
nijlpaard

Geplaatst: 2002-04-09 03:00   

ik wil het even over lucide dromen hebben, heeft iemand hier die al eens gehad? ik heb mezelf getraind om zo te dromen....wil iemand er over praten....iemand die het ook heeft (af en toe of heel vaak)

Bekijk profiel van nijlpaard         Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Sander
Spiritual

Uit: Osnabrück

Geplaatst: 2002-04-09 03:19   
Quote:

Op 2002-04-09 03:00, schreef nijlpaard:

ik wil het even over lucide dromen hebben, heeft iemand hier die al eens gehad? ik heb mezelf getraind om zo te dromen....wil iemand er over praten....iemand die het ook heeft (af en toe of heel vaak)

Hoi Terry,

Ik heb een tijd lang lucide dromen gehad. Nu doe ik geen realiteits-checks meer, en krijg ik te ook niet meer zo vaak. Ook zijn ze niet meer zo helder als een paar jaar geleden.
Het lijkt me leuk als we er hier wat meer over kunnen schrijven. Misschien dat we dan ook meer lucide dromen zullen krijgen.
Ik heb trouwens ook een internetsite over lucide dromen gemaakt. Je vindt hem op:

Bovendien vind je op deze site ook nog wel een paar dromen waarin anderen en ik lucide zijn.

Droomzzzzzzzz
Sander

Bekijk profiel van Sander            Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Anoniem
Ongeregistreerde gebruiker
Geplaatst: 2002-05-23 20:41   
Hallo,
Ik kom hier heel toevallig wat over lucide dromen tegen.
Dit is iets dat mij al enige jaren heel erg aanspreekt. Heb verschillende sites bekeken en ben er al ruime tijd mee bezig. Maar helaas voor mij is het me nog nooit gelukt er 1 te hebben. Mochten jullie tips hebben?? graag!!!! dank al vast, groeten Ang

Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
nijlpaard

Geplaatst: 2002-05-24 06:39   
nou, ik doe het altijd zo: ik probeer voor hey slapen gaan heel sterk aan een objekt of persoon te denken (door middel van meditatie bv) het gaat er eigenlijk om dat je je tijden je droom realiseert dat je droomt, je kunt bijvoorbeeld als je in bed ligt de hele tijd denken "ik ga dromen en ik zal weten dat het een droom is" bij mij gaat het bijna als vanzelf, ik denk tijdens mn lichte slaap altijd wel ergens aan je moet jezelf er gewoon in "trainen". ik hoop dat het je lukt
want er is niks zo moois en heerlijks als een lucide droom.

groeten van terry het dromende nijlpaardje.

Bekijk profiel van nijlpaard         Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Peter

Geplaatst: 2002-06-16 00:50   
Meestal weet ik wel dat ik droom, maar voor de rest doe ik niks.
Het gebeurt meestal spontaan.

Bekijk profiel van Peter                 Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
sien

Uit: deventer
Geplaatst: 2002-07-16 03:53   
Ik heb nog regelmatig lucide dromen, in het begin vond ik het eng en wist niet wat er mee te doen. Terwijl ik het nu wel oke vindt, ben zelfs wel blij dat ik ze heb....

groetje sien

Bekijk profiel van sien      Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
nijlpaard

Geplaatst: 2002-07-17 05:04   
weet je, soms als ik droom, en mn droom word lucide, dan is meestal het eerste wat ik denk: "ik wil wakker worden" en als ik dan wakker ben denk ik: "och wat stom!"

[ Dit Bericht is bewerkt door: nijlpaard op 2002-07-17 05:06 ]

Anoniem
Geplaatst: 2002-07-19 05:49   
Hoi!

Lucide dromen; is dat het zelfde als wakker dromen? Ik denk het. Zolang ik me kan herinneren (zo'n 30 jr.inmiddels) gebeuren dat soort dromen ook mij af en toe.Ik hoef trouwens geen moeite te doen me ze te herinneren, ze zijn zoveel indrukwekkender!Als kind had ik wel last van nachtelijk wakker worden en dan niet kunnen orienteren.Soms ook verlamd zijn, maar daar vond ik de volgende oplossing op: eerst praatte ik mezelf in gedachten wat moed in en dan beloofde ik mezelf dat als ik mijn ogen zou openen alles weer gewoon was...
Helderwetende en telepatische dromen komen in mijn familie wel meer voor, uittredingen niet. Ik weet van mijzelf maar 1 keer zeker omdat ik zo schrok toen ik me als kind van 10 zo in bed zag liggen. Eerlijk gezegd maak ik me over dit alles maar niet (meer) zo druk. Ik heb redelijk wat om me heen gevraagd,gelezen en gezien, niemand weet kennelijk een verklaring. Heb zijdelings toch nog een vraagje: gebeurt het bij meer mensen juist als ze goed uitgerust en ontspannen zijn?
Blijf liever anoniem, weet hoe veel mensen hier met een scheve blik naar kijken, bescherm mijn omgeving. Groeten!

Sander
Spiritual

Uit: Osnabrück

Geplaatst: 2002-07-25 03:10   
Quote:

Op 2002-07-19 05:49, schreef Anonymous:

Lucide dromen; is dat het zelfde als wakker dromen? Ik denk het. Zolang ik me kan herinneren (zo'n 30 jr.inmiddels) gebeuren dat soort dromen ook mij af en toe.Ik hoef trouwens geen moeite te doen me ze te herinneren, ze zijn zoveel indrukwekkender!

Hoi anoniempje

Lucide dromen zijn inderdaad dromen waarin je bewust bent van de droom. Je weet dus in de droom dat je aan het dromen bent, en zo kan je dan de droom gaan sturen. Sommige mensen hebben dit al vanaf de geboorte. Ik heb een tijdje geleden oefeningen gedaan om lucide dromen te krijgen. Helaas heb ik ze de laatste tijd niet meer zo vaak.
Normaal worden tijdens de slaap velen spieren uitgeschakeld. Spieren voor het hart en de longen gaan gelukkig gewoon door. Spieren in de benen en armen worden uitgeschakeld. Gelukkig, want anders konden we nooit blijven liggen. De ogen worden trouwens ook niet uitgeschakeld tijdens de slaap. Mocht je tijdens een droom een tenniswedstrijd volgen, dan is dat ook in de buitenwereld te meten. Echt zien kan je het niet, want je heb de oogleden gesloten. Echter gaat het oog wel snel heen en weer. Vooral tijdens dromen (die soms erg intensief zijn) zullen de ogen blijven bewegen. Dit wordt REM genoemd, Rapid Eye Movements.
Niet altijd gaat het uitschakelen van de spieren goed. Het komt voor dat mensen vreemde bewegingen in de slaap maken. Ook bestaat slaapwandelen. Echter is het niet zeker of zo’n persoon dan ook daadwerkelijk slaapt.
Andersom kan het ook gebeuren dat je na het ontwaken niet kan bewegen. De spieren zijn dan nog niet geactiveerd. Dit komt echter niet zo vaak voor.
Vaker komt het voor dat je een vals ontwaken hebt. Vooral als je vaak helder droomt komt vals ontwaken regelmatig voor. Je denkt dan dat je wakker bent, maar je slaapt nog. Mensen die regelmatig lucide dromen gehad hebben weten hoe echt een droom kan zijn.
Over uitredingen weet ik niet zoveel. Ik heb me ook wel eens in bed zien liggen, maar toen wist ik zeker dat het een droom was.

Groetjes,
Sander

Bekijk profiel van Sander            Bewerk/verwijder dit Bericht   Antwoorden met quote
Anoniem
Geplaatst: 2002-07-25 17:58   
Hoi Sander,

je zou ook kunnen zeggen dat de grens tussen lucide dromen en uittreden niet zo duidelijk is,immers jij ziet jezelf slapen en denkt:ik droom, ik zie mezelf en "weet":help,ik wil terug.
Je uitleg over vals ontwaken is voor mij wel een eye-opener!Het zou een goede verklaring zijn voor die verlammingen.

Groeten!

nijlpaard

Geplaatst: 2002-07-25 23:41   
nou jullie het er toch over hebben, ik heb eens een keer een uittreding gehad die ik me nog steeds herriner. het was toen ik aan mn gebit geopereerd werd, ik zag me zelf liggen op die tafel met al die dokters om me heen, dat was heel raar, eerst dacht ik dat ik droomde, maar ik heb de hele operatie kunnen volgen, ik ben het nooit meer vergeten. was best grappig als ik er zo aan terug denk.

Anoniem
Geplaatst: 2004-03-03 16:27   
Hey, ik ging laatst opzoek op internet hoe ik vaker vam mijn vriendin kon dromen... want in 2(en een halve) maand kan ik me maar 3 keer herhinneren dak van haar heb gedroomt...en ik wil dat vaker....dus ik op internet zoeken...en toen kwam ik dus bij lucide dromen. en ik was dol antousiast.

en de dag erna ging ik naar de bieb... en daar had ik 3 boeken meegenomen...en ik ging heeeeel hard en snel lezen... en ze hebben het over "droombegeleiders", "droomradars", "droomgroepen" en "droomsymbolen" enz.
en dat gaat me eigelijk allemaal wel ver.

nu kan ik niet wachten op mijn 1e lucide droom... en nu het vakantie is stel ik mezelf wel 30x per dag af of dit een droom is of niet...

wat nou eigelijk mijn vraag is:
als ik nou een lucide droom heb... kan ik dan gewoon denken "nu wil ik bij mijn vriendin zijn"...en dan ben ik bij haar???
en "nu wil ik in een tropisch regenwoud zijn" en dan ben ik daar?
want jullie hebben het alleen over vliegen enz. (wat mij ook een hele belevenis lijkt)

Kuwzjahz

Slotje op Onderwerp Verplaats Onderwerp Verwijder Onderwerp